neděle 26. ledna 2014

Chlapec na dřevěné bedně - Recenze


Kniha: Chlapec na dřevěné bedně
Podnázev: Jak se nemožné stalo možným... na Schindlerově seznamu
Autoři: Leon Leyson
           Marilyn J. Harran Leyson
           Elisabeth B. Leyson
Počet stran: 240
Nakladatelství: Fortuna Libri
Anotace: Leonu Leysonovi (narozen jako Leib Lejzon) bylo teprve deset let, když nacisté obsadili Polsko a jeho rodina byla donucena přestěhovat se do krakovského ghetta. S velkou dávkou štěstí, houževnatosti a odvahy Leyson přežil sadismus nacistů. Byly to především šlechetnost a vytrvalost jednoho člověka, muže jménem Oskar Schindler, které zachránily životy Leona Leysona, jeho matky, otce a dvou ze čtyř sourozenců.

Paměti dítěte ze Schindlerova seznamu zachycují s jímavou průzračností nevinnost malého chlapce a jeho střetu s nepředstavitelnou krutostí, bezprávím a zlem. Je pozoruhodné, že navzdory všemu utrpení, které paměti popisují, se jejich autor nenechal unést a zaslepit nenávistí a záští. Z každého řádku vyzařuje naděje, moudrost a lidská důstojnost. Tím jsou Leysonovy paměti výjimečné.

Něco o autorovi:
Leon Leyson (1929-2013) se narodil v malé polské vesničce Narewka, později se s rodiči a se sourozenci přestěhoval do Krakova. Za německé okupace žil tři roky v židovském ghettu Podgórze, po jeho likvidaci byl umístěn do pracovního tábora Plaszów. Zásluhou Oskara Schindlera se stal zaměstnancem v jeho krakovské továrně na smaltované nádobí a patřil k těm, kterým Schindler pomohl vyhnout se jisté smrti vy vyhlazovacích táborech. Po válce a tříletém pobytu v uprchlickém táboře emigroval do USA. Absolvoval Los Angeles City College, Kalifornskou státní univerzitu a Pepperdine University. Téměř čtyřicet let pak vyučoval na střední škole v Hunttington Park. Zemřel v lednu 2013 na následky leukémie. 


Tímto bych chtěla mockrát poděkovat internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat ZDE.


I v temných časech – zejména v temných časech – vyjde najevo síla a odvaha.

Wow, já opravdu nemám slov a budu ráda, že vůbec něco napíšu. 

Leon Leyson se rozhodl, že svůj životní příběh o tom co se mu za život stalo, ukáže světu.
A já si myslím, že udělal dobře, každý kdo ještě moc neví by jsi měl uvědomit, že tehdy to bylo opravdu kruté a nebylo to vůbec lehké, hlavně pro Židy. Knížku by si měl přečíst každý, i když je to velmi silná kniha a zapomenout na ni bude po četbě velmi obtížné.

Téhle knížce se opravdu nedá nic vytknout. Četla se velmi rychle a byla jsem hrozně zvědavá jak to skončí. Až na pár stránek, jsem knížku přečetla za jediný den. Jedinou výtku kterou ke knize mám je,  že se mi moc nelíbilo zpracování knihy, vadilo že mezi řádky je velké řádkování a myslím, že i obálku mohli udělat lepší, u téhle knížky mě nezaujala až tak obálka, ale přímo anotace knihy a že se jedná o skutečný příběh, a proto je tato kniha tak úžasná a přitom tak smutná. 

Myslím si, že Leon a jeho rodina měla velké štěstí a opravdu co se jim stalo by nikdo
Leon, Chana (matka) a Moše (otec)
nechtěl aby se stalo i nám. A nejvíc se mi na něj, že měl občas strašně velkou odvahu proto aby přežil a strašně sílou bojovat nevzdávat to a snažit co nejdéle přežít. A proto jestli stále váháte přečíst tuhle knihu tak neváhejte si ji přečíst. Věřím, že se do toho třeba někomu nebude moc chtít, ale určitě stojí za to si to přečíst. Zanechala toho ve mě tolik, že na ní musím pořád myslet. 


Při čtení jsem si ani neuvědomovala, že to není až tak úplně klasická kniha. V dnešní době jsou hlavně knihy s vymyšleným námětem, ale když si po chvilce uvědomíte, že tohle se vážně stálo, tak vám běhá mráz po zádech a zažít by to opravdu nechtěl nikdo z nás. Leon Leyson si prožil velmi krutý život, ale i velmi pěkný život, dokázal toho v životě hodně a toho by jsi mělo hodně lidí z nás cenit. 

Tuhle knížku musím strašně moc doporučit všem!!! Je začátek roku ale už teď vím, že to bude jedna z nejlepší knih co jsem tenhle rok přečetla.

Obálky
Jak už jsem psala, obálka se mi skoro vůbec nelíbí, a myslím, že kdyby byla lepší upoutala by třeba i víc čtenářů.
Originální * Švédská * Španělská * Německá * Česká
Hodnocení obálky

Moje hodnocení

Hodnocení v procentech
100 %

10 komentářů:

  1. Obálka opravdu moc pěkná není, ale vypadá skvěle. :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud budeš moc určitě si knihu někdy přečti!!! :)

      Vymazat
  2. Knížka vypadá báječně, mám tyhle knihy moc ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A báječná i je :). Já je mám taky ráda, ale občas se bojím trochu přečíst :)

      Vymazat
  3. No vida, mně se celkem líbí i ta obálka :) Každopádně tuhle knížku si určitě někdy přečtu, děkuju za doporučení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě takhle na fotce mi taky nepřijde až tak špatná, ale v reálu už na ní mám jiný názor :). To jsem ráda.. určitě si někdy knihu přečti, podle mě stojí vážně za to :)).

      Vymazat
  4. Film Schindlerův seznam jsem viděla, myslím, že tato knížka by mohla být docela zajímavá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem o filmu ani nevěděla, zjistila jsem o něm až při čtení této knihy :). A knížka je zajímavá :)).

      Vymazat
  5. Nádherná recenze, na knihu jsi mě strašně moc nalákala!! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju strašně moc :), tak to jsem ráda a moc jsi mě svým komentářem potěšila. (btw. myslela jsem si že ta recenze bude trochu nic moc kvůli tomu jak jsem byla trochu z toho ještě mimo, ale jak vidím až tak hrozný to není :D)

      Vymazat

Děkuju za vaše komentáře!!! :)