sobota 20. září 2014

Ještě než umřu - Recenze


Kniha: Ještě než umřu
Autorka: Jenny Downham
Počet stran: 244
Nakladatelství: Eroika
Anotace: Sedmnáctiletá Tessa má stejné pocity, touhy a plány jako její vrstevníci. Na jejich uskutečnění má ovšem podstatně méně času. Trpí leukémií v pokročilém stadiu a v takovém rozsahu, že není možná žádná další léčba. Tessa se smiřuje s neodvratným osudem svérázným způsobem: sepíše si seznam věcí, které by ještě chtěla stihnout, dokázat, zažít, a pokud jí zdravotní stav dovolí, pustí se bezhlavě do jejich plnění. 

Hluboká a pochopitelná lidská touha chovat se někdy jinak, než je běžné, porušit zákony, prožít skutečné dobrodružství, bláznivě se zamilovat, uniknout ze všednosti a konvencí se v kulisách umírání a omezeného času mění v napínavý a překotný boj o holé přežití, o samou podstatu lidské existence. Intenzivní příběh 
odkrývající pozadí zamotaných rodinných vztahů, skrytých bolestí, příběh o rodičovské, sourozenecké a partnerské lásce, příběh o smíření a pomíjivosti všedních problémů promlouvá svou neúprosností, nesentimentalitou a jednoduchostí ke všem generacím čtenářů.


Něco o autorce:
Britská spisovatelka žijící v Londýně. Původně se věnovala divadlu. Jako herečka působila sedm let v divadelní společností zaměřené na práci s komunitami mladých lidí v různorodých prostředích – ve věznicích a nápravných zařízeních, v nemocnicích, v mládežnických klubech a na sídlištích. Po narození druhého dítěte herectví opustila a tvůrčím prostorem se jí stalo psaní. I zde svůj zájem směřuje k dospívajícím lidem. Její první román Ještě než umřu ale není jen o životě dívky na pomezí dospělosti. Je především příběhem, který vás nutí přemýšlet nad tím, nakolik svůj život prožíváte naplno.


Sedmnáctiletá Tessa má leukémii v pokročilém stadiu a život se jí ode dne krátí. Proto si také sepíše seznam věcí které by do té doby než zemře chtěla splnit a užít si posledních pár měsíců svého života. Mezi tím patří i porušit zákon, zažít skutečné dobrodružství a i zamilovat se. Později potká Adama, ke kterému začala cítit něco víc. Ale může se vůbec zamilovat, když ví, že s ním bude jenom chvíli? A podaří se ji vůbec splnit její seznam?


Moc jsem se na tuhle knihu těšila. Anotace mě dostat zaujala a věděla jsem, že to bude určitě smutný příběh, takže na druhou stranu jsem věděla do čeho jdu. Po dočtení ale musím říct, že jsem čekala trošku víc a mrzelo mě to pak.

Už od začátku jsem měla z knihy takové zvláštní pocity a nějak jsem nevěděla co si o tom myslet. Plus které to mělo, bylo to že to bylo hodně čtivé, takže u knihy jsem se nenudila. Ale i tak jsem byla ráda, že mám knížku konečně za sebou.
Myslím, že to možná bylo autorčinim stylem psaní, který mi až tak úplně nesedl a mám pocit, že celý příběh mohla podat trochu líp.

Druhá polovina knihy byla ale určitě mnohem lepší než ta první. V první polovině mě plno věcí celkem i vytáčelo a ani nevím popravdě proč, ale byla jsem šťastná když jsem se dostalo do druhé poloviny, kde se příbě vic rozvinul a lépe se mi to už četlo. Tady jsem zas začala bát konce, protože jsem se bála toho jak to vlastně celé skončí.

Hlavní hrdinka Tessa, byla milá a sympatická holka, která ten život prostě neměla vůbec lehký a obdivovala jsem jí za to, že dokázala přerušit léčbu. Nedokážu si představit, že něčím podobným bych si taky musela projít. Na druhou stranu mi trochu lezla na nervy, protože mě občas štvalo její chování, chápu že moc dní ji nezbývalo, ale já bych se tak rozhodně nechovala jako ona. Každý na to ale může mít názor jiný.
Hlavního hrdinu Adama jsem si oblíbila hned jak se v knize objevil. Skvělý kluk, který mi byl hodně sympatický. Bylo mi ho i celkem líto, ale tak co se dalo dělat..

Závěr knížky byl pro mě trošku zmatený a když jsem to dočetla nevěděla jsem už vůbec co si o tom mám vlastně myslet. Teď po pár dnech jsem si už trochu srovnala myšlenky a je to v pohodě, ale mám pocit, že to autorka mohla ten konec víc vysvětlit.

I když jsem knížku možná spíše kritizovala, tak i tak se mi svým způsobem vážně líbila. Tohle není ten tip knížky, který se čte úplně lehce, ale určitě byste si jí taky měli přečíst a zas třeba více si uvědomíte že života by jsme si měli vážit každý z nás. Pravdou je že mě to tak úplně nesedlo, ale i tak musím knihu hodnotit knihu 4 hvězdičkami a to především díky tématu. Můžu ji teda i doporučit dál a třeba někomu sedla mnohem víc než mě.

Jinak film jsem již viděla a ten mě možná chytnul o trošku víc, i když pravda že knížka je a bude vždycky lepší :).
A od této autorky vyšla ještě u nás jedna kniha a tou je Ty proti mě. Určitě mám v plánu ji zkusit, ale v nejbližší době to neplánuji.


Hodnocení obálky

Moje hodnocení

Hodnocení v procentech
70 %

8 komentářů:

  1. Kniha se mi plete ještě s jinou- Rudá jako krev, bílá jako sníh. Má to podobnou obálku a je tam také rakovina. Každopádně obě knihy si chci moc přečíst, a podívám se na film! :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu jsem taky zatím nečetla, ale určitě mám v plánu to někdy napravit :)).

      Vymazat
  2. Videla som trailer na film, no celý som ho nevidela a nečítala som ani knižku, no nevyzerá to zle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani knížka a ani film není vůbec špatný, určitě zkus obojí :))).

      Vymazat
  3. Nevypadá to úplně špatně. Anotace zní slibně a celkově to působí jako milá, smutná kniha. Určitě se po ní podívám, protože přesně takové se mi líbí. Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špatná rozhodně není, jen je asi nejspíš možný že autorčin styl mi úplně nesedl. Určitě se po ní koukni, třeba se ti bude líbit mnohem víc :).
      Děkuju moc :).

      Vymazat
  4. Na knihu se taktéž chystám. Chtěla jsem se podívat na film, ale nakonec se rozhodla, že přeci jen dám nejdříve přednost knize :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo rozhodně si nejdřív přečti knihu :))).

      Vymazat

Děkuju za vaše komentáře!!! :)